Mugavustsoonist välja networkima

Networking ehk uute kontaktide ja suhete loomine kindlal eesmärgil on mujal maailmas, eriti just ärivaldkonnas väga levinud. Eestlased alles kompavad seda maad.

Wimbledoni tenniseturniir. Pileteid müüakse aasta kaupa ja hinnaskaala on lai, alates paarikümnest naelast kuni 100 000 naelani. Kõige kallimaid pileteid on müügis üle 2000 ja neid saab soetada vaid viie aasta kaupa. See tähendab, et inimene peab välja käima ligi pool miljonit naela.

Nõudlus kõige kallimate piletite järgi on megasuur ja neid lihtsalt „osta“ polegi põhimõtteliselt võimalik. Need pärandatakse edasi ja müüakse käest-kätte järgmisele. Miks on inimesed nõus maksma sedavõrd suuri summasid tennise vaatamise eest?

Midagi enamat kui ainult tennis

Jah, selle raha eest saadakse istekoht peaväljakule heas positsioonis, aga inimesed ei maksa seda summat lihtsalt tennise pärast. Nad maksavad, et olla teiste inimeste keskel, kes sellise summa on välja käinud. Kõrgliiga, tipptase networkimises. Suhtlusringkond, kes seal omavahel suhtleb, teeb äritehinguid ja loob kontakte väärtuses, mille kõrval piletiraha on köömes.

Seega on networkimised ehk sarnase mõttemaailmaga inimeste kokkusaamised äärmiselt väärtuslikud, kui osata networkimist efektiivselt teha. Tegemist on uute kontaktide ja suhete loomisega, millele on kindel eesmärk näiteks leida kliente, koostööpartnereid, meeskonnaliikmeid või tõsta oma bränditeadlikkust.

Networkimise eri stiilid

Networkimisel on erinevaid stiile – vabasuhtlemine ehk valid ise, kellega soovid rääkida; üks-ühele kiirnetworking, mis annab struktureeritud vormis igale inimesele lühidalt aega enda tutvustamiseks ning grupivestlus, mil networkid korraga mitme inimesega. Need on põhilised networkimise stiilid.

Eestlastele mõnusalt väljakutsuv

Kui näiteks lõunamaalastele on networkimine loomulikum osa ärivaldkonna toimimisest ning neil tuleb see kergelt, siis eestlaste jaoks on tegemist väljakutse ja õppimisega. Eestlaste jaoks võib networkimine olla teadlikkust ja harjutamist nõudev väljakutse, sest paljud meist ei ole harjunud võõrastega suhtlema minema, ennast lühidalt ja kompaktselt tutvustama ning keskenduma eesmärgipärasele suhtlemisele.

Paljud on aga üllatunud, kui lihtne see võib olla, kui networking on hästi üles ehitatud ja juhendatud. Kui inimesed teavad täpselt, mida ja millal teha, siis on ärevus madalam ja suhtlemine tuleb paremini välja.

Kasutegureid on palju

Sellisel teadlikul suhtlemisel, kontaktide loomisel ja enda tutvustamisel on palju nii otseseid kui kaudseid kasutegureid. See annab suurepärase oskuse ennast kiirelt ja lühidalt tutvustada, õpetab teist inimest aktiivselt kuulama, arendab enda selgelt väljendamise oskust, suurendab julgust ja pealehakkamist. Lisaks ei tea kunagi, millal teisest inimesest võib saada uus klient, koostööpartner, kolleeg või sõber.

Tulles ise oma mugavustsoonist välja, tehes end nähtavaks ja hakates suhteid looma, siis seda märgatakse ja varem või hiljem tekivad võimalused, mida kodus või kontoris istudes kunagi ei saaks tekkida.

Networkimisel pea meeles!

· Esimene samm on pool võitu! Otseselt pole vahet, mida sa esimesena ütled, sest niipea kui oled öelnud kasvõi tere, oled juba omadega võidus.

· Keskendu pigem sellele, millega sina saad teist inimest aidata. See, mida saad, on see, mida välja annad.

· Ole siiras, avatud ja aktiivne kuulaja ehk sel ajal, kui teine räägib, siis päriselt kuula teda, mitte ära mõtle peas, mida ise järgmisena ütlema hakkad.

· Lase lahti ootustest selle osas, mida suhtlemine peaks või võiks sulle tuua. Eesmärki on kasulik omada aga sellest liiga kramplikult kinni hoidmine paistab välja ja tekitab teistes alateadliku hoiaku sinu osas. Kui ei lähe täpselt nii nagu soovid ja sa ei lase ootustest lahti, siis on pettumus kerge tulema.

· Harjuta enda tutvustamist, et saaksid lühidalt ja soravalt öelda ära kõige olulisema. Nii saadakse sinust paremini aru ja oled efektiivsem.

· Pane paika oma networkimise eesmärk – kas soovid end lihtsalt tutvustada, saada uusi kliente, koostööpartnereid, meeskonnaliikmeid vms. Kui tead, mida tahad, siis on palju lihtsam sinna ka jõuda.

· Hoolitse oma välimuse eest! Ole viisakalt riides, esinduslik, puhas. Ära käi vahetult enne suitsetamas ja kontrolli ka oma hingeõhku. Hea parfüüm võib liigses koguses muutuda samuti ebameeldivaks.

· Jälgi oma kehahoiakut, et see oleks avatud, sõbralik, enesekindel. Ära rista käsi, seisa kössis või küljega vestluspartneri poole. Vaata oma vestluspartneril silma ja pööra fookus temale.

· Jälgi oma näokrimasse. Mõne inimese nägu muutub keskendudes tõsiseks, vahel lähevad isegi kulmud kortsu ja suunurgad allapoole. Kuigi inimene ise ei pruugi üldse kuri olla, siis taoline liigselt keskendunud näoilme võib anda teistele vale, hoiatava ja eemaletõukava märgu. Lõdvestu ja naerata.

· Märkmeid on hea teha, sest siis saad hiljem paremini inimesi meenutada ja seostada. Kirjuta üles vaid paar märksõna või olulist fakti, mitte ära püüa üle kribada kõike, mida teine endast räägib.

· Visiitkaartide jagamine oleneb väga maitsest. Mõni kasutab neid, teised on kolinud üle sotsiaalmeediasse või LinkedIn’i. Meie networking puhul saavad inimesed teineteisega kontakteeruda ka Facebooki spetsiaalses grupis.

Networkimine on kahtlemata tegevus, mis võiks kuuluda iga ettevõtja või ettevõtliku inimese tegevusse. Aeg-ajalt on oluline suhelda uute inimestega, tutvustada ennast, kuulata teisi, saada kontakte ja astuda välja oma mugavustsoonist. Networkimine muutub üha lihtsamaks, mida rohkem seda harjutada.

Edukate uute suhete loomist Sulle!