Otsuse tegemine, kui tunne ei ole hea

Me teeme igapäevaselt sadu otsuseid: mis kell ärgata, kellega koos aega veedame, kuhu oma tähelepanu suuname  jne. See otsuste arv on väga suur isegi, kui me seda ei taju. See, millises seisundis me otsust tehes oleme määrab otsuse ja meie elu kvaliteedi.

Igapäevaset otsuste tegemine tundub esmapilgul lihtne ja mitte meie elu mõjutavat. Kas siis on vahet, mis kell ma ärkan ja mida hommikusöögiks teen? Jah, on küll! See pole ehk  lühikeses perioodis tajutav, kuid need väikesed otsused kujundavad meie isiksust ja seeläbi meie elu. Lükates igal hommikul äratuskella pidevalt edasi ja ärgates viimasel hetkel, kui enam ei ole võimalik snooz’i vajutada, kujundab meile harjumuse. Harjumuse oma elus asju edasi lükata ja endale antud lubadusi murda. Seeläbi kahaneb meie eneseusaldus ning selle vähenemine mõjutab meie elu väga palju. Otsused on nagu dominokivid, mis üksteist mõjutavad ja moodustavad meie elu.

“Inimese olemuse määravad otsused, mitte tingimused.” Viktor Frankl

Mis mõjutab otsuste tegemist?

Otsuste tegemisel on suur roll meie seisundil, meeleolul ja stressitasemel. Kui oleme kehvas tundes ja stressis, siis teeme otsuseid enamasti selle järgi, mis on hetkel loogiline, lihtne ja kiiresti lahendatav, mitte selle järgi, mida tegelikult elus pikemas perspektiivis kogeda soovime. Kes meist ei oleks kogenud hetki, kus oled endale lubanud tervislikult toituma hakata, kuid kui selle lubaduse järgmiseks soodsaid võimalusi käepärast ei ole ning tühi kõht tahab silmanägemist ära võtta, siis haarame esimese kiire lahenduse järgi, mis suure tõenäosusega ei ole kõige tervislikum 🙂 Lihtne näide, kuid täpselt sama toimub ka siis, kui on vaja langetada äriline otsus ja koged näiteks finantsilist survet. Või otsides endale unistuste töökohta, kuid pakutavad lahendused seda ei ole, säästud on otsakorral ja lähedased küsivad juba ammu: “Millal sa tööle lähed?”

Et otsuste kvaliteeti tõsta on vajalik tegeleda oma enesetunde tõstmisega igapäevaselt. Hea tundega teeme oma otsused palju kergemalt ja soovitud tulemustega, mis toetab meid elus edasi liikumisel soovitud suunas. Enesetunde muutmine on nii lihtne, kui see harjumuseks kujundada ning loob lisaks otuste kvaliteedi tõusule suures koguses rahulolu igapäeva ellu. Enesetunde muutine on võimalik 2 minutiga ja meil kõigil on 2 minutit!

Sisetunde kuulamine otsustamisel

Olen elus kogenud palju hetki, kus on vajalik otsus langetada ja seda teha ei oska, sest mõistus ning loogiline meel räägib ühte, kuid sisetunne sellele hoopis vastupidist. Kuidas sellises olukorras otsust langetada? Tuleb tunnistada, et liialt sageli olen kuulda võtnud ratsionaalset meelt ning hiljem tagantjärele tunnistanud, et ma ju tegelikult teadsin, et see otsus pole sisetunde järgi õige. Samas kogenud ka seda, kuidas just sisetunnet usaldades teinud oma elus suuri elu muutvaid samme, mis ei olnud loogilised, kuid millest on välja kasvanud parimad võimalused elus.

Sinu saatus on kujundatud sinu otsuste poolt. Otsused määravad saatuse.” Anthony Robbins

Kõige keerulisem on kuulata oma sisetunnet otsustamisel siis, kui stressitase on kõrge ja otsuse langetamisest sõltub palju. Esimese asjana tuleb saada stressitase madalamaks, sest see sisemine pinge ei võimalda loovalt mõelda ega ka ratsionaalselt asjadele läheneda. Kahjuks kogeb 75% inimestest igapäevaselt stressi ning ei teadvusta selle olemasolu või ei pööra sellele tähelepanu.

Ära tee otsuseid, kui tunne ei ole hea!

Esimene ülesanne enne otsuse tegemist on end heasse seisundisse, tundesse saada! Kui see saavutatud, siis hakka otsuse langetamisega tegelema. Hea seisund ja enda sisetunde usaldamine on heade otsuste aluseks ning nende seisundite üle on meil täielik kontroll.

Otsuste ja oma elu kvaliteedi muutmine algab meist endist. Me saame muuta enda enesetunnet sõltumata olukorrast ning vähendada stressitaset, et kogeda rahuldustpakkuvat igapäeva elu ning langetada otsuseid, mille tulemused on kooskõlas meie enda ning soovitud eluga.

Sinu coach,
Annela Aun

 

Kui tunned, et soovid suuremat heaolu oma ellu, siis 14.mai toimub lühikoolitus koos suurpärase filmi vaatamise ja praktikatega “Stressist ja hirmust vabaks”. Vaata lähemalt: https://mindshift.ee/stressistvabaks/

FILMIS OSALEVAD:

– Wim Hof “Iceman” (21 Guinnessi maailmarekordi omanik)
– Dr. Bruce Lipton (rahvusvaheliselt tunnustatud rakubioloog)
– Dr. Joe Dispenza (neuroteadlane, kirjanik, konsultant)
– Dr. Libby Weaver (toitumisspetsialist, biokeemik)
– Chris Walk (endine vähipatsient, raamatu “Chris beat cancer” autor)